02.10.19

Citedo utmanar normen i hållbarhetsarbetet

Citedos nya bilpolicy förekommer lagstiftningen med en 60 grams koldioxidgräns för alla företagsbilar.

– Vi kan sätta vår egen standard, säger VD Ulf Tikkanen.

Världens gator och torg fylls med unga och vuxna som manifesterar sin oro för klimatet. Allmänhetens förväntan inom hållbarhetsfrågor växlar upp från krav på medvetenhet till krav på faktisk handling. Någon måste göra något. Alla måste göra det de kan.

Det här är en inställning som Citedo, som enskild aktör inom IT-tjänster och print haft länge.

– Ja, vi insåg för länge sedan att vi har en fördel i att kunna bestämma vår hållning i hållbarhetsfrågor helt själva. Vi kan sätta vår egen standard helt enkelt, säger Ulf Tikkanen, VD på Citedo.

Hela flottan fasas ut

Det här synsättet har fått flera tydliga konsekvenser för hur bolaget agerar. Många av bolagets kunder är sedan länge väl bekanta med den klimatkompensation, utskrift för utskrift, som Citedo skickar med per automatik. Men inställningen till hållbarhet märks även på annat håll.

– Vi har inte tid eller lust att vänta på att lagstiftningen ska komma på plats, utan har valt att själva sätta en egen utsläppsgräns för våra bilar på 60 gram koldioxid per km, berättar Ulf Tikkanen. Och det gäller alla, både servicebilar och förmånsbilar. Hela flottan håller nu på att fasas ut till laddhybrider – något som passar våra körmönster på ett bra sätt.

Bryter mot förlegad stereotyp

Just bilarna har blivit en viktig symbolfråga för Citedo, av två anledningar.

– För det första är det viktigt för oss att kunna resa och vara nära våra kunder. Närheten och serviceviljan ligger i vårt DNA. Så vi måste kunna ta oss till kunderna snabbt och direkt. Men när vi analyserade vår egen miljöpåverkan var det just när det kom till resorna som vi insåg att vi kunde göra en stor skillnad. Eftersom vi uppmuntrar våra medarbetare att vara mycket ute hos sina kunder spelar det ju stor roll hur man tar sig dit.

De som inte tar bilen?

– Vi har ”tubenkortet” som vi uppmuntrar alla att använda när de ska till innerstan till exempel.

Tubenkortet?

– Ja, det är helt enkelt ett månadskort på SL som vi har liggande i en plats i receptionen som alla kan använda fritt för resor under arbetstid. Enkelt, smart och effektivt. Så självklart att det är förvånande att det inte finns på alla arbetsplatser i stan.